Glitni | Oppsummering av andre halvår 2024

27.12.2024 | 8 min lesetid
Kategori: Selskap

Vi har hatt en offensiv andre halvdel av 2024 - og vil få til enda mer. Her er en kjapp oppsummering av hva vi har fått til - og ikke fått til. Så ærlig vi makter, i retro-format.

Høydepunktene

Vi har fått til mye i andre halvdel av 2024. Her er våre høydepunkt:

  • Vi hadde flere nye, store kunder, og har mye å gjøre. Timeprisene er på vei opp.
  • Vi fikk Christine og Anton som nye ansatte, og nå er vi 11. Vi er klare til å rekruttere flere, om de riktige folkene blir tilgjengelige.
  • Fag- og sosialkalenderen har vært bra, men tar av fremover.
  • Innsats innen synlighet og markedsføring fortsetter å gi innkommende henvendelser.

Salg og prosjekter - Flere nye, store kunder

Salg og prosjekter | Roller vi har tatt

Hos kundene har vi vært:

  • dataplattform-utviklere og -arkitekter
  • data engineer
  • teamlead for data engineers
  • dbt-ekspert
  • prosjektleder innen masterdata og data governance
  • prosjektleder for fornyelse av dataplattform over til skyen

Salg og prosjekter | Dette fikk vi til

  • Vi har fått flere store kunder. To er innen bank/forsikring, mens resten er innen programvare, media og kraft. En ting er at vi har fått nye kunder. Jeg er mest fornøyd med at de fleste mulighetene har oppstått fordi vi har vært synlige over tid og folk har tatt kontakt med oss. Og - vi har landet flere av mulighetene gjennom å gjennomføre noen godt forberedte workshops før selve hovedprosjektet kom på plass. Over halve selskapet har bidratt til salg det siste halvåret, også utover å stille til intervju selv.
  • Vi har fått fornyet tillit. Spesielt viktig er det der vi har mulighet til å jobbe sammen som team. Det er god stemning i prosjektene våre, dvs både at konsulentene våre og de vi jobber for er fornøyde. Vi setter stor pris på ha kundene våre, og vi skal fortsette å jobbe på for å fortjene lojaliteten!
  • Vi avslutter noen oppdrag. Noen oppdrag blir rett og slett ferdige, og andre avslutter vi i dialog fordi konsulenten/konsulentene våre trenger nye roller for å fortsette sin utvikling. I tillegg forsøker vi å bygge team hos kunder (mer enn én konsulent) og få opp timeprisene - spesielt ha færre prosjekter der vi er underleverandør til andre. Konsekvensen er at 2025 ser enda bedre ut - vi har en sunn kundeportefølje, med timepriser som er på vei opp. Prosjektsituasjonen gir rom for mer rekruttering.
  • Vi jobber for å få jaktlisenser i offentlig sektor. Vi er i ferd med å besvare rammeavtale-forespørsler med NAV, Skatteetaten, Statens Vegvesen, med flere, samt kvalifisering til flere dynamiske innkjøpsordninger. Det er ikke det at vi må, men det gir flere muligheter om vi har ledige og oppdragene som utlyses på avtalene er spennende. Vi samarbeider med blant annet Knowit, Atea, Nordic Expert Alliance, Sprint Consulting, Telum og Bindestrek for å vinne, alene er vi verken brede nok eller mange nok.

Salg og prosjekter | Dette kan vi bli bedre på

  • Timeprisene må fortsatt opp. Vi har gjennom skifte av prosjekter og roller, og noe mindre vekt på offentlig sektor, fått opp timeprisene ganske mye for det neste halvåret. Likevel har vi mye å gå på. Ubeskjedent mener vi spisskompetanse fortjener en premie ift vanlig markedspris. Om vi kan bidra til smarte langsiktige valg og gode løsninger kan en 15%-30% premie på timeprisen enkelt forsvares med 10 ganger effekt ift andre konsulenter. Så får det blir opp til oss å bevise dette.
  • Salgspipelinen er relativt tom nå. Heldigvis er det resultatet av at de fleste salgsmulighetene vi hadde gikk inn og ble til oppdrag. Så nå må det jobbes for å få den opp igjen, vi har lært på den harde måten at vi aldri må hvile på laurbærene…
  • Vi er trege med å produktifisere og konseptualisere. Vi har jobbet noe med dette, men ikke fått opp noe konkret vi kan bruke ennå. Om vi pakketerer, spesielt gjentagende kapabiliteter innenfor dataplattformer, kan vi trolig både få raskere salgssykluser og få priset inn know-how. Konkret ser vi på kandidater innenfor dbt best practice starting kit, historisering, provisjonering av ressurser samt basisoppsett (IaC) for Databricks og Snowflake.

Rekruttering - Vi har blitt 11 ansatte!

Vi er superopptatt av å få de riktige folka med. Og så må vi ikke minst jobbe med hvordan vi tar vare på hverandre underveis på reisen.

Rekruttering | Dette fikk vi til

  • Det ble faktisk litt stang-inn også på rekruttering. Vi fikk rekruttert to super-dupre konsulenter: Anton Lindahl og Christine Haugland. Christine begynte i november, og Anton starter i januar. Begge er i gang i prosjekter, men Anton trenger mer å gjøre fra midten av februar.

  • Vi bruker fortsatt underleverandører aktivt. Arkitektene Øyvind Remme og Tobias Flood jobbet med oss i prosjekter i løpet av sommeren og høsten. Vi er i tillegg underleverandør til andre - og leverte sammen med Noria, Knowit, Norway Consulting og Atea gjennom halvåret.

Christine Haugland
Christine Haugland
Anton Lindahl
Anton Lindahl

Rekruttering | Dette kan vi bli bedre på

  • Vi har for få kandidater i pipeline samtidig. Spesielt innen dataplattform-roller er det få profiler der ute, og vi bør med fordel kartlegge og bli kjent med flere. Vi har vært for tilbakeholdne, ift salgskapasiteten vi har. Prosessen må bli mer slik som vi jobber med salg.
  • Vi må fortsatt jobbe mer med pyramiden og balanse i roller og bakgrunn. Noen enkle forholdstall viser at arbeidsstokken vår består av:
    • 9 menn, 2 kvinner
    • 10 godt erfarne, 1 med økende erfaring
    • 5 kan ta dataplattform-utviklerroller, 9 kan ta data engineer-roller og 3 trives med prosjektleder-/rådgiver-roller (samme person kan ivareta flere roller)
  • Vi skal jobbe enda mer med å selge inn samarbeidspartnerne våre. Vi kan nå levere ende-til-ende-oppdrag, inkludert innen avansert analyse (maskinlæring og slikt). Vi er i gang med noen salgsmuligheter sammen med Telum, men kunne gjort enda mer.

Internlivet - Glitni er et sosialt fagmiljø

Internlivet | Dette fikk vi til

  • Vi er et spisset fagmiljø, med skikkelig engasjerte folk, som har fått til å jobbe mye sammen mye sammen i oppdrag. Vi investerer i fagmiljøet, og 3 av oss reiste til Las Vegas i oktober - på Coalesce arrangert av dbt Labs. Vi har fått mer dreis på interndagene våre, og har blant annet hatt Hackaton med parallelltesting av ulike orkestreringsverktøy. Vi har også innført faglunsjer etter inspirasjon fra Oda, der vi kjører lavterskel demoer i lunsjen annenhver uke, for de som er på plass.
  • Vi trives på kontoret vårt på Spaces Tullinløkka, men er usikre på hvor lenge vi kan bli der. Vi jobber for å skape trivsel, og har blant annet Knut Arne sine baristaferdigheter å tilby på fredager.
  • Vi hadde en bra sosialkalender, med sykkeltur i Nordmarka som høstens høydepunkt, og julebordet hos Magne som en verdig avslutning av året. Vi trives sammen!
Glitni på sykkeltur i Nordmarka
Glitni på sykkeltur i Nordmarka

Internlivet | Dette kan vi bli bedre på

  • Vi må tenke på et større kontor. Vi har noen på kontoret mange av ukens dager, men det er vanskelig å dimensjonere antall plasser. Vi er 11 ansatte, men bare 6 pulter. Vi kan forbli på Spaces Tullinløkka (som fungerer fint ift lokasjon og fasiliteter) eller få eget Glitni-kontor et annet sted. Ideelt sett tar vi gjerne enda ett år med litt fleksibilitet, da 40-50% vekst er krevende å planlegge for.
  • Sosialkalenderen kommer til å gå fra bra til superbra. 2024 leverte bra sosialt, men kalenderen for 2025 ser enda mer lovende ut. Hyttetur på fjellet i januar, Glitni-lekene (intrikat poengsystem innen en rekke idretter), sykkeltur på Rallar-vegen og en masse annet hyggelig er på planen.
  • Vi kan sette faglig utvikling enda mer i system som selskap. Vi er gode, men har til nå planlagt blant annet interndager og fagdiskusjoner utfra hva hver enkelt foreslår som tema. Fremover ønsker å vi å få tydeligere kobling fra markedstrender/hva vi trenger som selskap, til utviklingsplaner til hver konsulent, til hvordan dette gjenspeiler seg i det faglige opplegget vårt.

Synlighet - Vi har jevnt høy aktivitet, og høster fruktene

Synlighet | Dette fikk vi til

  • Vi har vært med på å arrangere Oslo dbt Meetup nr 7 og 8 sammen med Anders Elton i september og desember. På begge Meetup’en deltok nær 100 engasjerte folk. Vi er klare for flere, og begynner å få rutinen på plass.
  • Vi har fortsatt å lage episoder i podcasten “Datautforskerne”. Vi har lansert 10 episoder så langt, hvorav 6 siste halvår. Vi kan fortsatt jobbe MYE mer strukturert med innhold og gjester - og konsistent god lyd. Det ser ut som en del folk har hørt på de, så vi gir oss ikke med dette!
  • Markedsstrategien vår fungerer bra for oss. Ved siden Meetup og Datautforskerne, poster vi jevnlig faglige meninger på LinkedIn. Resultatet er ikke alltid umiddelbart, men vi registerer at vi får jevnlig henvendelser fra mulige kunder og nye ansatte som hadde lyst til å prate med oss.
Oslo dbt Meetup - agendaen i desember
Oslo dbt Meetup - agendaen i desember

Synlighet | Dette kan vi bli bedre på

  • Det tar tid å jobbe med synlighet, og vi kan bli enda bedre! Vi kan bli enda bedre til å publisere regelmessig og hyppig nok på LinkedIn, Podcast og Glitni.no, men må innse at alt i livet (privat og på jobb) handler om balanse.
  • Vi kan få flere aktive på LinkedIn, Medium og andre sosiale medier. Men det må være drevet av en indre motivasjon. Litt har det jo vært, men vi får se om dette er noe en av de nye folkene våre i ansetter i 2025 har lyst etter hvert.

Følg utviklingen vår

Her kan du lese tilsvarende artikler:

Nysgjerrig?

Om dette pirret nysgjerrigheten, må du gjerne ta kontakt med oss eller følge oss på LinkedIn!

Magne Bakkeli

Magne har over 20 års erfaring som rådgiver, arkitekt og prosjektleder innen data & analytics, og forstår godt forretningsmessige og tekniske problemstillinger.