Glitni | Oppsummering av første halvår 2023
10.09.2023 | 9 min lesetidKategori: Selskap
Vi har hatt en innholdsrik første halvdel av 2023, med oppturer, litt småknas, men også stolte øyeblikk. Fra nye oppdrag til knallgod rekruttering og økt synlighet i markedet - vi har definitivt satt vårt avtrykk. Her er en kjapp oppsummering av hva vi har fått til og hva vi ser frem til. Så ærlig vi makter, i retro-format denne gangen.
Høydepunktene
Vi har fått til mye i første halvdel av 2023. Her er våre høydepunkt:
- Etter en litt ruglete vår er vi nå godt skodd for høsten med flere nye oppdrag.
- Vi leverte en Snowflake-basert dataplattform på rekordtid, men måtte jobbe ekstra med å få en god handover til kundens folk.
- Eystein signerte og begynte rett i prosjekt. Rekruttering tok tid, men vi landet to supre folk til.
- Innsats innen synlighet og markedsføring fungerte!
Salg og prosjekter - Solid kundeportefølje, nå også med innslag av offentlig sektor
Salg og prosjekter | Roller vi har tatt
Hos kundene har vi vært:
- prosjektledere for innføring av en ny dataplattform
- techlead for innføring av en ny dataplattform
- dataplattform-utviklere og -arkitekter
- rådgiver innen organisering og prosesser rundt ny dataplattform
- rådgiver innen masterdata og data governance
Salg og prosjekter | Dette fikk vi til
- Vi har solide og spennende virksomheter som kunder. Vår kundeportefølje står seg godt mot kundene de store konsulenthusene har. Vi fortsatte i varehandelen med 3 kunder, begynte å jobbe for en bank, fikk et oppdrag for et private equity-selskap, og fikk vårt første offentlige oppdrag - hos Skatteetaten.
- Vi får sentrale roller hos kundene våre, som nok i stor grad skyldes at vi er opptatt av ny arkitektur, ny teknologi og nye måter å jobbe på for å få ut verdien. Tilliten vi får setter vi stor pris på - tusen takk!
- Vi leverte vårt første prosjekt på Snowflake, der vi fikk opp en dataplattform på rekordtid. Faglig føler vi at vi er gode, men også har folk som er ivrige og raske til å lære seg nye metoder, arkitekturer og teknologier.
- Mobiliseringsevnen innen salg var stor da vi oppdaget at staffingen fremover ikke så like bra ut som den helst burde. Salgspipelinen ble solid etter kun få uker. Men det tar tid å lande oppdrag.
Salg og prosjekter | Dette kan vi bli bedre på
- Det krever litt av oss å bli helt samkjørte. Vi er flere som ikke har jobbet sammen tidligere. Fremover må vi planlegge bedre for dette, og sette av tid for å snakke ut om hvordan vi vil håndtere ulike problemstillinger hos kundene våre, slik at vi kan få frem større nyanser og få brukt vår samlede erfaring i enda større grad.
- Vi kan bli tydeligere på at vi vil jobbe sammen med kundene våre. Vi gjorde et bevisst valg med å få opp de mest tekniske elementene av dataplattformen raskt i ett av prosjektene våre - fordi dette var viktig for kunden. Men - det medførte at kompetansedeling og modning startet senere enn ønskelig. Om vi skulle gjort det igjen ville vi utfordret kunden ekstra på å prioritere å jobbe sammen i et felles team fra dag 1 - og heller bruke lenger tid i starten av prosjektet. Vi ønsker ikke å være “leverandøren” som legger igjen en leveranse, men heller flinke folk som tilfører kundenes eksisterende team noe ekstra. Det må vi jobbe videre med - og være strengere på.
- Salg krever arbeid hele tiden. Det var en periode etter påske der det så litt ruglete ut. Vi må ikke glemme å ha jevnt trykk på salg, og ikke bare når vi plutselig ser slutten av prosjektene våre.
Rekruttering - “The team you build is the company you build”
Dette er et sitat fra Vinod Khosla, medgrunnlegger av Sun Microsystems/Khosla Ventures. Jeg tror han har rett. Derfor er vi superopptatt av å få de riktige folka med . Og så må vi ikke minst jobbe med hvordan vi tar vare på hverandre underveis på reisen.
Rekruttering | Dette fikk vi til
- Rekruttering gikk veldig bra. Vi har signert tre erfarne ressurser dette halvåret, hvorav Eystein Kleivenes startet hos oss i mars. Eystein kom med et stort smil og masse relevant erfaring som tech-lead, data engineer og data platform engineer. Og ikke minst som smidig coach. For det er lite vits å jobbe med den nyeste teknologien om vi ikke får ut forretningsverdien fra dataene. Eystein gjør en stor forskjell allerede! De to andre skal vi skryte av snart.
- Underleverandører har vi også fått. Vi har samarbeidet med Thomas Heiberg på prosjekt, som gjorde at vi kunne levere på kompetanse vi selv ikke hadde innen MLOps. Dette ga mersmak. I etterkant har vi fått tre mulige underleverandører på plass slik at vi kan levere enda bredere. Vi har fått solgt inn det første prosjektet for en erfaren arkitekt, og har enda en erfaren arkitekt samt Yapi Donatien Achou, data scientist, på lur.
- Et nytt familiemedlem har kommet til verden. Dette er et høydepunkt litt på siden av temaet: Trøyel og hans kjære Keely fikk en liten jente - masse gratulerer fra oss!
Rekruttering | Dette kan vi bli bedre på
- Rekruttering tar tid. Vi ligger noen måneder bak skjemaet for forretningsplanen for år 2, men det er ingen krise. Vi har snakket med mange. Vi har også hatt noen stang ut på profiler som kunne begynt, men der det ikke ble slik likevel av ulike årsaker. Det går fint, men planen tok ikke høyde for “hendelsesusikkerhet” - som det heter på prosjektlederspråket.
- Vi må kontrollere rekrutteringskostnadene. Vi har brukt eget nettverk, headhunter, og fått åpne søknader. Over tid ser vi at vi ikke kommer til å bruke headhunter i så stor grad, da vi er så heldige å få inn mange gode kandidater gjennom de to andre kanalene. Bruk av headhunter koster litt vel mye for et lite selskap som må passe på likviditeten.
- Vi har også fått en avgang. Carina Eikaas valgte å slutte hos oss, da hun har kommet frem til at hun trives best i in-house-roller. Carina har bidratt både faglig, internt og vært aktiv sosialt til siste dag, og vil bli savnet. Masse lykke til videre!
Internlivet - Glitni er et engasjert fagmiljø
Internlivet | Dette fikk vi til
-
Vi har blitt et fagmiljø, med skikkelig engasjerte folk. Vi har fått til å jobbe sammen stort sett i alle oppdrag, men ikke alltid i 100%-roller. Vi bruker hverandre i stor grad, men kan fortsatt bli bedre. Vi har det best når vi får litt ulike profiler og roller inn på samme kunde.
-
Vi er godt i gang med et partnerskap med et mellomstort management consulting-miljø (TBA). Vi håper at vi sammen kan levere enda mer verdi fra data sammen. Vi har allerede flere spennende salgsprosesser i gang, der vi som datamiljø kommer enda tettere på forretningsproblemene - og der våre nye venner kan levere enda større verdi gjennom oss med mer datakompetanse
-
Vi hadde en balansert sosialkalender, følte vi selv. Vi gikk ut å spise på restaurant, men var også på minigolf og på Piknik i Parken. Og hadde mange hyggelige frokoster.
-
Vi har alt på stell. Eller - vi har det vi trenger nå. Vi har Slack, Git, nettsider, intranett, rutiner og verktøyene vi trenger som et lite selskap. Det kommer sikkert andre behov etter hvert.
-
Vi har fått eget kontor på SPACES, rett ved Tinghuset. Det fungerer fint! De fleste av oss er innom et par dager i uka.
-
Og så har vi fått merch, i form av musematte og refleksbånd. Følelsen av at vi er et ordentlig selskap stiger for hver dag.
Internlivet | Dette kan vi bli bedre på
- Vi har ikke fått landet partnerskap med Microsoft ennå, da vi ikke har valgt å prioritere sertifiseringene som kreves ennå (Azure service partner).
- Vi har ikke helt funnet formen på interndagene våre. Vi trenger å jobbe sammen med strukturkapitalen vår, og utvikle kompetanse sammen rundt nye konsepter, arkitektur og teknologi. Vi må ganske enkelt bruke mer tid på å scope hva vi vil ha ut av tiden, og hva de konkrete leveransene og resultatene skal være, akkurat som vi gjør i prosjektene våre hos kunder.
Synlighet - Vi får vår dose med oppmerksomhet, men vil ha mer
Synlighet | Dette fikk vi til
- Vi har vært med på å arrangere Oslo dbt Meetup sammen med Computas i mars og juni. På den siste Meetup’en deltok over 100 engasjerte folk. Da var det verdt litt innsats.
- Vi har fått en ok rytme på innholdsproduksjon til LinkedIn og egne nettsider - og vi er i gang med å teste om vi skal lage en podkast om data. Så får vi se om den blir så bra at noen har lyst til å høre på oss, eller se på oss på YouTube. Vi har også blitt bedre på SEO. Vi tilpasser alt innholdet vi har, slik at det kan finnes av de som er interessert. Det er jo lurt.
- Vi har flere som følger oss og som leser det vi legger ut. Glitni nærmer seg 1300 følgere - og har nesten 600 unike brukere i snitt siste 30 dager (per 15.7) som leser innhold på Glitni.no.
- Vi får tilbake for innsatsen på synlighet gjennom leads. Vi fortsatte å være ganske flinke på LinkedIn og Glitni.no. Plutselig kom det flere henvendelser via telefon og e-post fra mulige kunder som hadde lyst til å prate med oss. Intet mindre enn 7 i tallet det siste halvåret. I de fleste tilfeller handler det om at folk vi kjenner fra før kommer på oss, og at timingen er riktig for å ta en prat om en utfordring de har.
- Vi får også tilbake innsatsen på synlighet i rekrutteringsarbeidet. Stadig flere kandidater vi kontakter selv eller gjennom headhunter har hørt om oss på ett eller annet vis. De sier til og med pene ting om oss som fagmiljø. Da blir vi litt stolte!
Synlighet | Dette kan vi bli bedre på
- Det tar tid å jobbe med synlighet, og vi må nok prioritere enda tøffere. Tid = penger, i og med at vi selger timer. Vi må balansere i enda større grad hva vi prioriterer å bruke tid på, som kan gi synlighet. Erfaringen så langt er at LinkedIn-innlegg gir bra effekt (dvs skaper leads) - og det samme gjør engasjement på events der vi har taletid (Meetup for dbt, Dataforeningen). Events der vi bare er til stede gir liten effekt, og vi trenger nok ikke å ha 1000 fagartikler på Glitni.no heller for å vise at vi er et fagmiljø eller treffe på alle søkeord på Google.
Nysgjerrig?
Om dette pirret nysgjerrigheten, må du gjerne ta kontakt med oss eller følge oss på LinkedIn!