Glitni | Oppsummering av første halvår 2024
29.07.2024 | 8 min lesetidKategori: Selskap
Vi har hatt en stabil og harmonisk første halvdel av 2024 - alt i alt er Glitni på et bra sted. Her er en kjapp oppsummering av hva vi har fått til. Så ærlig vi makter, i retro-format.
Høydepunktene
Vi har fått til mye i første halvdel av 2024. Her er våre høydepunkt:
- Vi hadde lite utskiftninger på prosjektfronten, og har tid til å jobbe inn nye prosjekter for andre halvår. Timeprisene må opp.
- Vi fikk Nicholas og Lars som nye ansatte, og nå er vi 9. Vi er klare til å rekruttere flere!
- Innsats innen synlighet og markedsføring ga flere innkommende henvendelser. Vi har forresten lansert podcast.
Salg og prosjekter - Solid kundeportefølje med oppdrag som videreføres
Salg og prosjekter | Roller vi har tatt
Hos kundene har vi vært:
- dataplattform-utviklere og -arkitekter
- data engineer
- dataarkitekt
- teamlead for data engineers
- prosjektleder innen masterdata og data governance
Salg og prosjekter | Dette fikk vi til
- Det har vært stabilt på prosjektfronten det siste halvåret, da vi har relativt lange oppdrag. Vi har fått utvidelser hos eksisterende kunder, som gjør både at vi får følge leveranser helt ut, men også at vi har fått endret og utvidet teamene noe. Det er god stemning i prosjektene våre, dvs både at konsulentene våre og de vi jobber for er fornøyde. I løpet av neste halvår vil vi nedskalere eller avslutte noen oppdrag, så vi må fortsatt jobbe med salg. Heldigvis har vi litt tid på oss.
- Det har vært en merkbar økning i henvendelser der vi har blitt forepurt om relevante oppdrag og roller. Vi har stort sett ikke hatt ledige konsulenter, men enkelte av dialogene jobber vi med for andre halvår og kan bli skikkelig bra!
- Vi jobber mer langsiktig med offentlig sektor. Som en del av Digital Expert Alliance har vi begynt å samarbeide med andre mindre selskap for å vinne rammeavtaler og dynamiske innkjøpsordninger. Vi vil fortsatt gå sammen med andre konstellasjoner der vi ser det er hensiktsmessig. Atea, Webstep og Glitni vant for eksempel anskaffelse av ny dataplattform hos Statens Pensjonskasse med Snowflake - men det er usikkert hvor mye konsulenthjelp som trengs.
Salg og prosjekter | Dette kan vi bli bedre på
- Timeprisene MÅ opp. Både lønnskostnader og andre utgifter har gått mye opp det siste året. Timeprisene våre er omtrent på samme nivå som da vi startet Glitni. Markedet har riktignok vært tidvis ruglete i 2023, men vi har ikke vært gode nok til å timeprisene verken i takt med inflasjon eller verdien vi leverer. Vi mener vi kan bidra til smarte langsiktige valg og gode løsninger der i mange tilfeller en 15%-30% premie på timeprisen enkelt forsvares med 10 ganger effekt ift andre konsulenter. Så får det blir opp til oss å bevise dette fremover.
- Vi kan vi fortsatt jobbe mer aktivt med salg enn vi gør, selv om kundeporteføljen er svært god. Salg krever arbeid hele tiden, og bør heller ikke være avhengig av 1-2 enkeltpersoner. Det er fortsatt noe å gå på.
- Vi må i gang med å produktifisere og konseptualisere noen av tjenestene våre, som kan både gi en kjappere salgssyklus og kan bidra til at vi får priset inn know-how i mer ferdige løsninger. To be continued.
Rekruttering - Vi har blitt 9 ansatte!
Vi er superopptatt av å få de riktige folka med. Og så må vi ikke minst jobbe med hvordan vi tar vare på hverandre underveis på reisen.
Rekruttering | Dette fikk vi til
- Vi startet ikke aktiv med rekruttering før godt uti første halvår fordi vi opplevde at markedssituasjonen var noe usikker. Men når vi kom i gang gikk rekruttering veldig bra! Nykommerne Nicholas de Flon og Lars Snekkerhaugen har begge fått prosjekter.
- Spennende profiler tar kontakt med oss, både folk vi kjenner på ett eller annet vis men også nye bekjentselskap. Det er veldig stas, og viser at vi begynner å bli synlige! Vi har flere i pipen, så får vi se hvor det ender
- Vi bruker fortsatt underleverandører aktivt. Arkitektene Øyvind Remme og Tobias Flood jobbet med oss i prosjekter i løpet av vinteren og våren, og vi har også hatt felles prosjekt med Sprint Consulting. Vi er i tillegg underleverandør til andre - og leverte sammen med Noria, Knowit, Norway Consulting og Atea gjennom halvåret.
Rekruttering | Dette kan vi bli bedre på
- Vi kunne vært mer offensive. Spesielt innen dataplattform-roller er det få profiler der ute, og vi bør med fordel kartlegge og bli kjent med flere. Så får vi starte aktive dialoger når tiden er riktig. Prosessen må bli mer slik som vi jobber med salg.
- Vi skal jobbe mer med pyramiden og balanse i roller og bakgrunn. Noen enkle forholdstall viser at arbeidsstokken vår består av:
- 8 menn, 1 kvinne
- 8 godt erfarne, 1 med økende erfaring
- 5 kan ta dataplattform-utviklerroller, 7 kan ta data engineer-roller og 2 trives med prosjektleder-/rådgiver-roller (samme person kan ivareta flere roller)
- Vi kan bli tydeligere på kriterier og evaluering mot rollene i intervjuprosessen vår. Vi er strenge, som vi skal. Alt i alt er vi gode til å finne riktige folk, men kan bli mer strukturerte. Spesielt blir dette viktig når vi skal ansatte profiler vi ikke har i dag. Vi må også tenke enda mer på hvordan vi kan skape oppdrag og roller der vi kan beholde folk i ulike livssituasjoner lenge.
- Vi skal jobbe enda mer med faste samarbeidspartnere for å levere ende-til-ende-oppdrag, spesielt innen avansert analyse (maskinlæring og slikt). Her kommer det snart mer info!
Internlivet - Glitni er et sosialt fagmiljø
Internlivet | Dette fikk vi til
- Vi er et spisset fagmiljø, med skikkelig engasjerte folk, som har fått til å jobbe mye sammen mye sammen i oppdrag. Vi investerer i fagmiljøet, som vises blant annet ved at flere av oss skal til Las Vegas i oktober - på Coalesce arrangert av dbt Labs.
- Vi har flyttet til et litt bedre kontor på Spaces Tullinløkka, som har en litt mer løssluppen vibe og til og med takterrassse! Vi har også fått i gang en super lunsjordning.
- Vi har bedre struktur rundt HR-prosessene generelt gjennom blant annet innføring av Huma og revidering av lønnsmodellen vår.
- Vi hadde en bra sosialkalender, med MarioCart-turnering, festival-deltagelse på OverOslo og en solrik sommeravslutning på Lille Herbern. Ikke minst, vi har fortsatt hyggelige frokoster månedlig.
Internlivet | Dette kan vi bli bedre på
- Vi kan utnytte vår samlede kompetanse i problemløsning og leveranser enda bedre. Forhåpenligvis kan litt rotasjon på prosjektfronten neste halvår gjøre at vi kan sette opp nye konstellasjoner der flere kan lære av hverandre og bli enda bedre kjent.
- Det er fortsatt varierende oppmøte på kontoret vårt på SPACES, men det hjelper at vi har blitt flere. Vi er alle i prosjekt, og møtekalenderen lar seg nok ikke alltid like godt kombinere med et kontor der vi sitter sammen. Vi må fortsette å si i fra når vi planlegger å være på kontoret, slik at flere kan henge seg på.
- Vi kan forberede fagdagene mer - når vi gjør det blir det veldig bra. Vi trenger å jobbe mer sammen med strukturkapitalen vår, og utvikle kompetanse sammen rundt nye konsepter, arkitektur og teknologi. Vi har nå et format som fungerer - gitt at vi bruker tid til å forberede oss.
Synlighet - Vi har lansert podcast
Synlighet | Dette fikk vi til
- Vi har vært med på å arrangere Oslo dbt Meetup nr 5 og 6 sammen med Anders Elton i mars og juni. På begge Meetup’en deltok nær 100 engasjerte folk. Vi er klare for flere, både fordi det er gøy, men ikke minst for at dette arrangementet setter oss på kartet.
- Vi har lansert podcasten “Datautforskerne”. Det er det jo ikke alle små konsulentselskap som kan skryte av. I hver episode snakker Magne og gjestene hans om trendene, teknologiene og strategiene som driver datadrevne virksomheter fremover. Utgivelsesfrekvensen vil være ca hver 14. dag. Vi har spilt inn 7 episoder så langt, og lansert 5. Det ser også ut som en del folk har hørt på de, som er en fin bonus!
- Markedsstrategien vår fungerer bra for oss. Vi får jevnlig henvendelser via telefon og e-post fra mulige kunder som hadde lyst til å prate med oss, og mulige nye ansatte som kan tenke seg å lære mer om hva vi driver med.
Synlighet | Dette kan vi bli bedre på
- Det tar tid å jobbe med synlighet, og vi har måttet prioritere tøffere. Vi er ikke så flinke som før med aktivitet på LinkedIn og Glitni.no, men får ta tak i dette igjen nå som podcasten “Datautforskerne” er oppe i marsjfart.
- Vi kan få flere aktive på LinkedIn, Medium og andre sosiale medier. Men det må være drevet av en indre motivasjon, så vi får se om dette er noen av de nye folkene våre som har lyst etter hvert.
Følg utviklingen vår
Her kan du lese tilsvarende artikler:
Nysgjerrig?
Om dette pirret nysgjerrigheten, må du gjerne ta kontakt med oss eller følge oss på LinkedIn!