Glitni | Oppsummering av første halvår 2025

04.08.2025 | 7 min lesetid
Kategori: Selskap

Vi har vokst mye i første halvdel av 2025, og nå begynner det å ligne noe! Her er en kjapp oppsummering av hva vi har fått til - og ikke fått til. Så ærlig vi makter, i retro-format.

Høydepunktene

Vi har fått til mye i første halvdel av 2025. Her er våre høydepunkt:

  • Vi hadde enda en stor kunde, og har mye å gjøre. Vi jobber mer sammen på samme kunde.
  • Vi fikk Alexander O, Alexander V og Sven som nye ansatte, og nå er vi 14. Vi er fortsatt klare til å rekruttere flere, om de riktige folkene blir tilgjengelige.
  • Vi skal flytte!

Salg og prosjekter - Ny stor kunde

Salg og prosjekter | Roller vi har tatt

Hos kundene har vi vært:

  • dataplattform-utviklere og -arkitekter
  • data engineer
  • teamlead for data engineers
  • dbt-ekspert
  • prosjektleder for fornyelse av dataplattform over til skyen

Salg og prosjekter | Dette fikk vi til

  • Vi har fått inn en ny stor kunde. Glitni har over tid fått en solid kundeportefølje, på tvers av bransjer. Vi er så heldige at vi har kommet inn på en stor aktør innen telekom, og fått flere folk inn samtidig. Fortsatt har fleste mulighetene har oppstått fordi vi har vært synlige over tid og folk har tatt kontakt med oss. Nytt siste halvår er at gamle kunder, der vi har avsluttet oppdrag, har kommet tilbake til oss med nye behov. Det er stas.

  • Vi har fått tillit som samlet fagmiljø. Vi legger vekt på å kunne jobbe sammen på samme kunde. Da kan vi dele erfaringer, lære av hverandre og dyrke et fellesskap der vi bruker aller mest tid - hos kundene våre. Vi er så heldige at det er god stemning i prosjektene våre, og kundene våre har mye ugjort innen data-området. 10 av 14 av våre folk har muligheten til å jobbe sammen med andre Glitni-konsulenter hver dag - selvsagt sammen med kundenes egne ressurser. Målet er 14 av 14 - men vi er på god vei.

  • Vi jobber på alle store plattformer og teknologier. Fagmiljøet vårt skal ikke være opphengt i en plattform eller teknologi, og i stedet kunne gi uavhengige råd for arkitektur- og teknologivalg. Det krever også at vi jobber med alle de store plattformene og teknologiene, og siste halvår hadde vi oppdrag på GCP, Azure og AWS, på teknologier som Databricks, Fabric, Synapse Analytics, Snowflake, Big Query og RedShift.

Salg og prosjekter | Dette kan vi bli bedre på

  • Timeprisene må fortsatt opp. Vi har gjennom skifte av prosjekter og roller, og noe mindre vekt på offentlig sektor, fått opp timeprisene ganske mye for det neste halvåret. Likevel har vi en del å gå på. Ubeskjedent mener vi spisskompetanse fortjener en premie ift vanlig markedspris.

  • Vi har ikke lyktes med å få nok rammeavtaler i offentlig sektor. Vi har fått rammeavtale sammen med Knowit på Statens Vegvesen, og kvalifisert oss til noen dynamiske innkjøpsordninger. Men - vi har prøvd på en del flere, og foreløpig kan vi vel ikke si at dette har vært en suksess. Vi skal være litt mer kritiske fremover på om vi har sjanse til å lykkes, for selv om hver enkelt avtale ikke krever så mye av oss, så er det likevel litt støy som tar fokus vekk fra oppdrag og annet salg.

  • Vi er fortsatt trege med å produktifisere og konseptualisere. Om vi pakketerer, spesielt gjentagende kapabiliteter innenfor dataplattformer, kan vi trolig både få raskere salgssykluser og få priset inn know-how. Vi har ikke satt av nok tid, rett og slett.

Rekruttering - Vi har blitt 14 ansatte!

Vi er superopptatt av å få de riktige folka med, og har lyktes godt det siste halvåret.

Rekruttering | Dette fikk vi til

  • Vi er superfornøyde med å få inn hele tre nye konsulenter. Vi fikk Alexander O, Alexander V, Sven som nye ansatte, og nå er vi 14. Alle er i gang i prosjekter.
Alexander Johansen Ohrt
Alexander Johansen Ohrt

Rekruttering | Dette kan vi bli bedre på

  • Vi må jobbe videre med balanse i roller og bakgrunn. Vi må sette i gang tiltak for å sørge for at vi har en bedre kjønnsbalanse, og vil nok bruke headhunter mer for å få til dette. Noen enkle forholdstall viser at arbeidsstokken vår består av:
    • 12 menn, 2 kvinner. Ikke bra nok, med andre ord.
    • 12 godt erfarne, 2 med økende erfaring.
    • 7 kan ta dataplattform-utviklerroller, 12 kan ta data engineer-roller og 3 trives med prosjektleder-/rådgiver-roller. Merk at samme person kan ivareta flere roller.

Internlivet - Glitni flytter!

Internlivet | Dette fikk vi til

  • Vi skal flytte! Vi har vært godt fornøyde med å ha kontorer på Spaces Tullinløkka. Det er bare 4 måneder siden vi fikk et ekstra nabokontor i tillegg til det vi hadde med 6 ekstra plasser. Nå er vi 14 - og ansetter flere, og da duger det ikke med plass til 12. Vi skal derfor flytte 1.8 til nye kontorer med plass til 20+. Ny adresse blir Lakkegata 55, på Grønland i Oslo. Vi gleder oss alle sammen!

  • Vi investerer i fagmiljøet. 3 av oss reiste til San Francisco i juni - på Databricks Data & AI Summit, og var godt fornøyde med turen. Mer lokalt har vi bra fokus på interndagene våre, og kjører fortsatt på med faglunsjer, der vi kjører lavterskel demoer i lunsjen annenhver uke, for de som er på plass.

  • Vi har en skikkelig bra sosialkalender. Det er bra kok på initiativ og lyst til å være sammen, og ikke minst har Glitni Bedriftsidrettslag levert varene det siste halvåret. Glitni-lekene er i gang, med kåring av en vinner på årets julebord i desember. Hyttetur og Holmenkollstafetten er to av høydepunktene.

  • Holmenkollstafetten fortjener et eget punkt. Vi klokka inn på 1:24 ett eller annet, med 9 løpere på 15 etapper. Vår aller første Holmenkollstafett ga en unnskyldning for å ha løpetrener i forkant, lage Glitni-løpeklær - og selvsagt feire tipp-topp innsats etterpå. Neste år kommer vi heller ikke til å vinne. Men det er ikke så farlig, så lenge stemningen blir like god som i år.

Databricks Data + AI Summit 2025
Databricks Data + AI Summit 2025
Holmenkollstafetten 2025
Holmenkollstafetten 2025
Hyttetur på Haglebu 2025
Hyttetur på Haglebu 2025

Internlivet | Dette kan vi bli bedre på

  • Vi kan sette faglig utvikling enda mer i system som selskap. Vi er gode, men har til nå planlagt blant annet interndager og fagdiskusjoner utfra hva hver enkelt foreslår som tema. Fremover ønsker vi å få tydeligere kobling fra markedstrender/hva vi trenger som selskap, til utviklingsplaner til hver konsulent, til hvordan dette gjenspeiler seg i det faglige opplegget vårt.

  • Få enda bedre kontroll på rutiner og lovkrav. Vi har blitt gode på å rotere temaer vi jobber med i administrasjonen/ledergruppa. Vi bruker ekstremt lite tid internt/på administrasjon, og det kan vi nok ikke regne med inn i evigheten. Vi blir større, så da bør vi gå systematisk til verks på en del oppgaver som ikke var så viktige i oppstarten.

  • Strategi og planer trenger en oppdatering. Vi tok en sjekk om strategien ved oppstart, og er skjønt enige om at vi har nådd de viktige målene vi satte oss. Tiden er kommet til å legge en plan for de neste 2-3 årene - så det skal vi i gang med snart.

Synlighet - Vi har jevnt høy aktivitet, og høster fruktene

Synlighet | Dette fikk vi til

  • Vi arrangerte Oslo dbt Meetup nr. 9 i mai, med gode faglige innslag fra dbt Labs, Sparebank1 Utvikling og Oda.

  • Vi har fortsatt å lage episoder i podcasten “Datautforskerne”. Vi har lansert 15 episoder så langt, hvorav 5 siste halvår. Vi kan fortsatt jobbe MYE mer strukturert med innhold og gjester - men har forhåpenligvis fikset konsistent god lyd. Vi gir oss ikke.

  • Markedsstrategien vår fungerer bra for oss. Ved siden Meetup og Datautforskerne poster vi jevnlig faglige meninger på LinkedIn, selv om vi alltid kan gjøre mer. Resultatet er ikke alltid umiddelbart, men vi registerer at vi jevnlig får henvendelser fra mulige kunder og nye ansatte.

dbt Meetup nr. 9
dbt Meetup nr. 9

Synlighet | Dette kan vi bli bedre på

  • Det tar tid å jobbe med synlighet, og vi kan bli enda bedre! Som siste halvår kan vi bli enda bedre til å publisere regelmessig og hyppig nok på LinkedIn, Podcast og Glitni.no.

  • Vi kan få flere aktive på LinkedIn, Medium og andre sosiale medier. Men det må være drevet av en indre motivasjon. Alexander O har levert flere innlegg, som bidrar til å bygge merkevaren vår.

  • Vi skal bidra på flere eksterne events. Vi har vært med på to fagsamlinger der vi har blitt invitert til å snakke om data engineering og dataplattformer. Det må vi gjøre mer av neste halvår.

Følg utviklingen vår

Her kan du lese tilsvarende artikler:

Nysgjerrig?

Om dette pirret nysgjerrigheten, må du gjerne ta kontakt med oss eller følge oss på LinkedIn!

author image

Magne Bakkeli

Magne har over 20 års erfaring som rådgiver, arkitekt og prosjektleder innen data & analytics, og forstår godt forretningsmessige og tekniske problemstillinger.